Työturvallisuus hakkuutyömaalla

Ajelin tässä taannoin hakkuutyömaalle. Loppukesän aurinko paistoi suoraan silmiin, mikä haittasi näkyvyyttä. Takanani ajanut kuljettaja päätti lähteä ohittamaan minua. Yllättäen loivan mutkan takaa ilmestyi tukkiauto. Sekä minä että vastaantuleva tukkiauto jouduimme hidastamaan, jotta ohittaja pääsi takaisin omalle kaistalleen. Läheltä piti, mutta tällä kertaa tiukasta tilanteesta selvittiin niukasti. Toivuttuani säikähdyksestä mietin, kuinka paljon autossani on turvallisuutta lisääviä varusteita. Vaikka itse ajoin rauhassa ja muuta liikennettä havainnoiden, eivät ne olisi kuitenkaan törmäykseltä säästäneet, jos minä tai tukkiauton kuljettaja emme olisi havahtuneet liian tiukkaan ohitustilanteeseen.

Olen huomannut, että kaikkein eniten vahinkoja sattuu silloin, kun on kiire. Ehkä ohittamaan lähteneellä kuljettajallakin oli kiire ja hän teki arviointivirheen. Omassa työssäni suurimmat vaaranpaikat ovat juurikin liikenteessä ja hakkuutyömailla liikkuessa. Olen toki useasti pyllähtänyt mättäälle metsässä liikkuessa tai mätkähtänyt naamalleni kompastuessani risuun ihan omasta syystäni. Kiireessä arviointivirheen mahdollisuus kasvaa ja riskejä tulee otettua tarpeettomasti. Tavat ”äkkiäkös minä tuosta kipaisen” ja ”kyllähän se minut huomaa”, saattavat koitua kohtalokkaiksi. Varsinkin, jos myös muut kuin minä ajattelen tai toimin samalla tavalla.

Muista pitää riittävä etäisyys metsätyökoneeseen hakkuutyömaalla

Hakkuutyömailla voi parhaimmillaan olla samanaikaisesti hakkuu- ja ajokone, tukkiauto ja joskus jopa metsuri.  Työmaa-alueella on paljon vaaranpaikkoja ja vaikka itse ajattelenkin liikkuvani rauhassa ja turvallisesti, on mahdollista, että vahinko tapahtuu itsestäni ja koneen kuljettajasta riippumattomista syistä. Hakkuukoneen teräketjusta voi lähteä ketjuluoti, sortopuu voi kaatua päälleni tai kone jopa peruuttaa päälleni, jos kuski ei ole minua huomannut. Koneenkuljettajalla on paljon seurattavaa koneen hytissä, eikä hän välttämättä huomaa konetta lähestyvää ihmistä. Itsestänikin tunnistan piirteen, että kun oikein keskityn johonkin tehtävään, saattaa ympäriltäni jäädä paljonkin huomaamatta. Näkyvyyttä koneesta voi maastossa haitata puut ja pensaat ja jos tulija lähestyy konetta takaa maastovaatteissa, saattaa hän jäädä huomaamatta.

Työmaan etenemistä on hyvä seurata riittävältä etäisyydeltä, ja jos kuskeja haluaa mennä jututtamaan, on hyvä soittaa koneeseen ja ilmoittaa aikeistaan. Ja turvaliivi on hyvä heittää niskaan, jotta kaikki työmaalla olevat huomaavat jalan liikkuvan. Loppujen lopuksi turvallisuus on asennekysymys, ja jokainen meistä voi vaikuttaa sekä omaan, että muiden turvallisuuteen. Ennen kaikkea turvallisuus on vastuun ottamista itsestä ja muista. Turvallisia ja kiireettömiä metsäpäiviä!


Jaa artikkeli:


Muuta tästä aiheesta:

Puunhankinnan digitalisaatio turvaa Koskitukin mutkattomat palvelut

Syksyiset terveiset kannon nokasta!

Metsänhoitoyhdistyksen toimihenkilöiden koivutukin katkontakoulutuspäivä Savossa

Tyvikoivupäivä Vehmersalmella tarjosi tietoa koivun katkonnasta

Bioenergiatoimituksiin uusia kuljetussuuntia

Työturvallisuus hakkuutyömaalla

Harjoittelijana Koskitukin puunhankinnassa

Ensisykäys puunhankintaorganisaation arkeen

Hyödynnä loistavat korjuukelit

Taimien matka taimitarhalta metsään – kevät ja alkukesä ovat taimien istutuksen kiireisintä aikaa


Muuta tältä kirjoittajalta:

Sienimetsällä – metsä tarjoaa syksyisin parastaan

Työturvallisuus hakkuutyömaalla

Korjuu- ja kuljetusesimiehen työpäivä Heinolan ympäristössä

Kantokäsittelyllä torjutaan juurikäävän leviämistä


Muut linkit:

Uudistushakkuu Harvennushakkuu Ensiharvennus