Puunhankinnan digitalisaatio turvaa Koskitukin mutkattomat palvelut

Suomalaisten kerrotaan olevan aavistuksen hitaita tutustumaan uusiin henkilöihin, sillä luottamuksen ja välittömän kanssakäymisen kehittyminen vie meiltä jokaiselta oman aikansa.  Lisäksi meille suomalaisille on erittäin tärkeää, että se mikä luvataan, myös pidetään.  Erikseen sovittujen lupauksien lisäksi meillä kaikilla on luonnollisesti toiveita ja odotuksia siitä, kuinka asioiden pitäisi mennä. Kun lupaukset, toiveet ja odotukset täyttyvät, olemme tyytyväisiä ja toteamme, että menivätpä asiat mutkattomasti.

Puukaupassa, sen erivaiheissa ja tehtaalle toimituksissa on tarkemmin ajateltuna melkoisen monta odotusta ja lupausta.  Metsänomistajat odottavat, että puukaupan tai myydyn metsäpalvelun asiat etenevät luvatusti. Samaa odottavat tietysti puuta käyttävät sahat ja tehtaat; heille on ensiarvoisen tärkeää, että puu saapuu oikeaan aikaan ja sellaisena kuin on luvattu. Asioista pitää olla dokumentaatiota, tietoja ja ohjeita siitä, mitä minnekin on ”luvattu”. Tätä pöllinhankinnan odotusten ja lupausten listaa on helppo jatkaa loputtomiin, sillä se on paljon helpompaa kuin lupausten ja odotusten mukaan toiminen.

Metsäjärjestelmä on puunhankinnan toiminnan sydän

On itsestään selvää, että koko Koskitukin puunhankinnan väki sekä yrittäjät ja kuljettajat pyrkivät tekemään parhaansa. Me kaikki haluamme toimia näiden kaikkien lupausten ja odotusten mukaisesti. Tätä kokonaisuutta ei voi hoitaa pelkällä ammattitaidolla, osaamisella, pelisilmällä, eikä edes keltaisilla muistilapuilla.  Tämän vuoksi asiat on hoidettu jo vuosikymmenet bittien voimin eri tietojärjestelmissä. Toimivat ja jatkuvasti kehittyvät tietojärjestelmät ovat palvelemassa käyttäjiä, tiedon tarvitsijoita. Ilman tietojärjestelmiä ja ohjelmia ei pystytä mitenkään vastamaan siihen, mitä sujuva asiakaskokemus vaatii. Monia pieniä muistettavia asioita, odotuksia, toteutusohjeita ja viranomaisvaatimuksista tulevia ehtoja on vain yksinkertaisesti niin paljon, että oman muistin varaan näitä asioita ei asioita yksistään parane jättää.

Otan tarkoituksella esiin tietojärjestelmän roolin puunhankintaketjussa ja lupausten täyttämisessä, sillä tämä asia on nyt meille oikein ajankohtainen. Olemme Koskitukissa juuri käynnistäneet PiiMega Oy:n kanssa hyvin merkittävän hankkeen, jonka myötä otamme käyttöömme uuden ForestPro-metsäjärjestelmän, johon yhdistyy lukuisa määrä muita sovelluksia. Metsäjärjestelmä on toimintamme ”sydän”, jonka tarvitsemme, jotta lupauksemme ja odotukset saadaan hoidettua kunnialla. Edetessään uuden järjestelmän tuomat muutokset näkyvät meille toimijoille lukuisin eri tavoin.  Sen tuomat muutokset ja uudet ominaisuudet koskettavat jokaista meistä aina kannolta tehtaan portille saakka.

Tavoitteena entistä sujuvampi ja joustavampi puukauppa

Isosta investoinnista ja järjestelmän uusien ominaisuuksien odotuksista huolimatta toivon, että tämä hanke näkyy metsänomistajille hyvin vähän. Tämä on juuri päinvastoin sitä odotusta, mitä minulta odotettiin, kun minua pyydettiin blogin kirjoittajaksi.  Blogin aiheeksi kerrottiin, että yritä kertoa edes jotakin siitä uudesta tulevasta metsäjärjestelmästä ja kerro mitä uutta ja hienoa se tuo meille sekä metsänomistajille.

Tavoitteeni hankkeen vetäjänä ja Koskitukin uutena kehityspäällikkönä on se, että jokainen koskitukkilainen, yrittäjät, asiakkaat ja kumppanit kokevat, että hoituivatpa puukauppa ja siihen liittyvät asiat mutkattomasti. Toimivat tietojärjestelmät ja osaava väki saavat asiat menemään juuri niin kuin pitää. Tämä asiakaslupauksien ja odotusten täyttyminen on itselleni tärkein merkki siitä, että tietojärjestelmähankkeemme onnistui. Lupaan, että aikanaan näemme myös sen mitä uusia ominaisuuksia ja toimintaa parantavia muutoksia uusi järjestelmä tuo tullessaan. Toivon, että se helpottaa Koskitukin metsäammattilaisten, yrittäjien ja asiakkaiden kanssakäymistä. Aikanaan uusi järjestelmä antaa meille ajantasaista tietoa, luo uusia digiajan tapoja ja palveluita big datan pohjalta, tuo uusia tapoja olla yhteydessä, sekä toimii lukuisten ”odotusten ja lupausten” tallennuspaikkana.

Tiivistetysti sanottuna: Toivon, että jatkossa kaikkien kumppaneidemme asiointi meidän kanssamme on entistä mutkattomampaa.

Kirjoittaja on Koskitukin ICT-ratkaisuiden ja puunhankinnan kehityspäällikkö Janne Kukkura, joka työskentelee tiiviisti metsäjärjestelmähankkeen parissa.


Jaa artikkeli:


Muuta tästä aiheesta:

Puunhankinnan digitalisaatio turvaa Koskitukin mutkattomat palvelut

Syksyiset terveiset kannon nokasta!

Sienimetsällä – metsä tarjoaa syksyisin parastaan

Tyvikoivupäivä Vehmersalmella tarjosi tietoa koivun katkonnasta

Bioenergiatoimituksiin uusia kuljetussuuntia

Työturvallisuus hakkuutyömaalla

Harjoittelijana Koskitukin puunhankinnassa

Puun vastaanotto ja tukkikenttä Järvelässä

Ensisykäys puunhankintaorganisaation arkeen

Hyödynnä loistavat korjuukelit


Muuta tältä kirjoittajalta:

Puunhankinnan digitalisaatio turvaa Koskitukin mutkattomat palvelut

Syksyiset terveiset kannon nokasta!

Harjoittelijana Koskitukin puunhankinnassa

Puun vastaanotto ja tukkikenttä Järvelässä

Ensisykäys puunhankintaorganisaation arkeen


Muut linkit:

Puukauppa Puukaupan ABC Puukauppapalvelut